Ensimmäisenä Suomessa Porin Linjat Oy aloittaa säännöllisen liikennöinnin täyssähköisellä midibussilla. Lähipäästötöntä ja äänetöntä kyytiä porilaisille tarjotaan Rosero First FCLEI -sähköbussilla, joka tulee hoitamaan uutta city-liikennettä ensi syksynä.

Pori on ensimmäinen keskisuuri kaupunki, jossa aletaan liikennöidä sähköbussilla. – Meillä on yhtiössä ja kaupungin päättäjillä voimakas tahtotila kehittää liikennepalvelujen ekologisuutta. On hienoa olla tässä edelläkävijän roolissa, sanoo Porin Linjat Oy:n toimitusjohtaja Markku Hermonen. Hyppy sähköiseen liikenteeseen on voitu kuitenkin tehdä hallitusti ja kustannustehokkaasti. – Meidän ei ole tarvinnut rakentaa mitään kallista lataukseen tarvittavaa infraa. Silti sähköbussimme toimintasäde yhdellä latauksella on jopa 190 kilometriä. Yön aikana auto saadaan varikolla ladattua seuraavaa päivää varten, Hermonen kertoo. Ainutkertaista Porin Linjojen hankinnassa on myös bussin kokoluokka. Rošero on lajissaan maamme ensimmäinen ns. midikokoinen sähköbussi. – Kyyti on paitsi mukavan hiljaista ja tasaista, myös esteetöntä auton matalalattiaisen rakenteen ansiosta. 20 istumapaikan lisäksi matkaan voidaan ottaa myös pyörätuoli matkustajineen, Hermonen mainitsee. Midikokoisille sähköbusseille olisi hänen mukaansa enemmänkin tarvetta. Hermonen näkeekin mahdollisena, että liikennöintiä sähköbusseilla laajennetaan tulevaisuudessa.

Sähköbussin lisäksi Porin Linjat hankkii kaksi vastaavankokoista Rošero-midibussia, jossa on voimanlähteenä puhtaimman päästöluokan eli Euro 6-normin mukainen dieselmoottori. Kaikki kolme midibussia tulevat uuteen keskusta-alueen liikenteeseen, jossa vuorot liikkuvat tiheästi vain 15 minuutin välein.