VDL:n Citea SLF-120 Electric -sähköbussi on toukokuussa testikäytössä Helsingissä. Kolmen viikon testijakson aikana auto kuljettaa asiakkaita normaalissa liikenteessä Pohjolan Liikenteen operoimalla HSL:n linjalla 51 Hakaniemen ja Malminkartanon välillä.

VDL:n sähköbussi on vasta toinen HSL:n alueella käyttöönotettu pikaladattava täyssähköbussimalli. Koekäytöllä selvitetään voivatko Helsinkiin jo rakennetut sähköbussien pikalatauspisteet toimia useiden valmistajien autojen lataamisessa.

Sähköbussien laajaan käyttöönottoon on kiinnostusta. Ne vähentävät merkittävästi kaupunkiympäristön päästöjä. Lisäksi ne ovat tavallisiin diesel-käyttöisiin busseihin verrattuna hiljaisia ja ovat siksi hyvä vaihtoehto kaupunkien joukkoliikenneratkaisuihin. Asia kiinnostaa myös liikennöitsijöitä, sillä sähköbussien laajempi käyttöönotto voi lisätä kaupunkien joukkoliikenteen tarjontaa.

– Sähköbusseilla tulee olemaan merkittävä rooli kaupunkien joukkoliikenteessä. Sitä silmällä pitäen olemme rakentaneet keväällä 2017 avatulle Pohjolan Liikenteen Pasilan varikolle valmiudet sähköbussien käyttöönottoa ajatellen, Pohjolan Liikenteen toimitusjohtaja Heikki Alanko kertoo.

Sähköbussien laajemman käyttöönoton hidasteena ovat olleet akkujen lataamiseen liittyvät haasteet. Akkuja on ladattava usein, koska niiden ajokapasiteetti on rajallinen. Ongelmaa on ratkaistu rakentamalla sähköbussilla liikennöitävien linjojen päätepysäkeille pikalatauspisteitä nopeaa latausta varten.

HSL:n tavoite on rakentaa latauspisteitä, joita eri valmistajien sähköbussit voivat käyttää. Tämä on harvinaista Euroopassa, jossa on tavallista, että bussien valmistaja vastaa myös latausinfrastruktuurista.
– Kun samaa latauspistettä voivat hyödyntää useat liikennöitsijät, on se rakennetun infran tehokasta käyttöä ja toimivien kilpailu- sekä kalustomarkkinoiden kannalta olennaisen tärkeää, hankejohtaja Reijo Mäkinen HSL:stä toteaa.

VDL:n näkökulmasta sähköbussit eivät ole tulevaisuuden juttu, vaan jo tätä päivää. Euroopassa, erityisesti Alankomaissa, Saksassa ja Iso-Britanniassa, eri valmistajien sähköbusseja liikennöi jo satoja. Myös Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa sähköbussit ovat yleistymässä, ja viime aikoina onkin tilattu kymmeniä autoja useisiin eri kaupunkeihin.
– Olemme Euroopan sähköbussien markkinajohtajana, eikä ole olemassa mitään teknisiä esteitä sähköbussien laajamittaiselle käyttöönotolle myös Suomessa, kertoo VDL Bus & Coach Finlandin toimitusjohtaja Henrik Mikkola.

Citea SLF-120 Electric
VDL:n Citea SLF-120 Electric -sähköbussi kuljettaa asiakkaita normaalissa liikenteessä Pohjolan Liikenteen operoimalla HSL:n linjalla 51 Hakaniemen ja Malminkartanon välillä.

Lisätietoja:
– VDL Bus & Coach Finland, toimitusjohtaja Henrik Mikkola, p. 0400 737 885
– Pohjolan Liikenne, toimitusjohtaja Heikki Alanko, p. 040 862 3745
– HSL Helsingin seudun liikenne, hankejohtaja Reijo Mäkinen, p. 040 595 0201

Oy Pohjolan Liikenne Ab harjoittaa kauko-, lähi- ja paikallisliikennettä kaikkiaan noin 500 bussilla ja kuljettaa vuodessa noin 35 miljoonaa asiakasta.

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista.